Monday 16 March 2009

Dakwah di atas jalan-Nya

dalil: AQT 3:104, [Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar]

AQT 9. 71. [Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar,]

AQ melarang kita mendokong kemaksiatan..dalil:

AQT 5:02 ( Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.)


Bagi yang memikirkan dakwah ini adalah seperti yang kehendakinya, hentikanlah..

Dakwah perlu berjalan mengikut telunjuk Allah dan Rasul-Nya..

Tidaklah ia(dakwah) berjalan mengikut kehendak daie yg memandunya..

Sesungguhnya ar-Rasul s.a.w telah meninggalkan AQ, Hadis dan sirah baginda..

Pelajarilah..sebagai bekalan di jalan ini..

Bayangkan sahaja tatkala ar-Rasul bersama kita berada di tempat yang kita RASA kita sedang berdakwah, adakah beliau akan memuji atau memarahi?

Betapa indahnya islam, dari dalam(niat) ke luar(amalan) , semua dipelihara agar menepati kehendak-Nya.
------------------------------------------------
Isi ini jugak dibuang...bimbang2 hati dikotori..
----------------------------------------------------
waulahualam..

6 comments:

zaffankhalid said...

contradict juga entri ini

1. di awal entri - medan dakwah yang luas

2. di akhir entri - jangan pula berdakwah pada malam bersuka ria

satu persoalan untuk dilontarkan:

1. hiburan masa kini adalah sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan. Bagaimana anda melihat dakwah dalam perkara ini. Berdakwah melalui hiburan atau seni since medan dakwah itu AMAT luas.

2. adakah wajar tidak terlibat lansung dan mungkin sesuatu itu menjadi lebih mudarat atau melibatkan diri dengan mengurangkan kemudarata TANPA menggadaikan prinsip. Sekaligus secara sedikit demi sedikit perubahan lebih positif boleh dilakukan.

3. malam bersukaria ini objektifnya untuk promosi budaya saya kira. Dasarnya tidak salah, cuma isinya. Isinya pula bergantung kepada siapa yang mencoraknya. Maka siapa pencorak itu? Andai yang tahu cara Hak dan benarnya tidak tampil, pasti ada sahaja penggantinya. Samada yang tahu atau dibiarkan pada mereka yang kurang tahu atau tidak tahu.
Peranan orang tahu? Perlu rancang baru menang. Pernah kita merancang?


Bottomline, buat kerja. Kerja dakwah itu luas.

p/s: ish ish...elakkan tarik-tarik orang ini. raikan manusia, jangan perikankan macam cerita di blog keyo. Orang itu manusia. Tarik dan menangkap bukan isunya.

Hanya Allah yang tahu apa yang di dalam dada. Moga kita sentiasa muhasabah apa yang di dalam dada.

faisalzulkifli said...

benar, medan dakwah sgt luas, sbb tuh xleh penjarakan erti dan praktikaliti tarbiyyah...byk perkara boleh diexplore dgn merancang dgn baik dan bijak tanpa ada persepsi...
kena wise..and without gadaikan prinsip pun..

dan jom kenapa x kita sama2 merancang untuk perkara y lebih baik..mengapa kita sendri x main peranan dgn lebih, keje mmg susah, tp tuhan ada..

mu mari dok nms agm?

melintangpatah said...

salam..

mule2 skali..posting ni pasal pendirian BUKAN nk hentam org.

zaffan yg ku hormati..
taukah dikau languange center x benarkan markah lebih 80..bengang sungguh aku..

bace elok2..xde org halang dakwah kt mane2..

jwpn:

1. dari bgn pagi sampai tidur balik org x lari dari hiburan..kite nk tambah jugak ke?org dah jadi entertainment centred dah..buat bende lain lah kot.ramai dah org dakwah gune nasyid ni..buat bende lain plaklah.

2.maybe boleh senarai mudarat yg lebih besar tu.aku tak tahu.aku suka tumpukan substance..drpd form.nk ubah..ubah substance..xyah terlibat pun boleh ubah substance.

3.promosi budaya?pegi thn lepas x nampak pun budaya dipromote.org mari mmg nk sukaria.spt hari2 biasa yg dipenuhi sukaria.kite pun nk tambah lagi.

bottom line pendirian aku berdasarkan nas..dan bg aku ia jelas..outcome mlm sukaria pun jelas..so kalau boleh bg nas yg mgharuskan, akan aku gigit dengan geraham aku..dakwah itu luas dan hendaklah tidak langgar nas.

p/s:aku STAND ALONE dgn pendirian ni.sbb tu tulis kt blog sendiri.bab ikan tye kyo.aku x sebut pasal ikan pun kt sini.

moga Allah pelihara kita sama2..nk cendol zaff..

melintangpatah said...

cha, bile la mung nk potong rambut aku..

aku iA akan mari agm..menyokong org2 yg semangat..mane boleh biar org semangat2 je..kenela sokong..

bile buat fiqh awlawiyat, didapati byk bende boleh dicapai dgn x terlibat,so itu aku pilih. sbb mase itu sedikit, keje byk..

nnt time mung potong rambut aku, kite cerite..tp lepas hari jumaat la..jumpe supervisor hari jumaat.

zaffankhalid said...

terima kasih atas jawapan. Ko tak bernasyid masa NEXT ye tono?


berdasarkan jawapan, ada persamaan. Kalau diskus tentang perbezaan, maka tiada kemanalah kita.

berdasarkan jawapan-jawapan anda:

2.maybe boleh senarai mudarat yg lebih besar tu.aku tak tahu.aku suka tumpukan substance..drpd form.nk ubah..ubah substance..xyah terlibat pun boleh ubah substance.

- aku nampak cara anda untuk mengubah substance. Bagus, teruskan usaha. moga usaha ini mencegah kemungkaran yang berlaku semasa malam suka ria yang berikutnya.



bottom line pendirian aku berdasarkan nas..dan bg aku ia jelas..outcome mlm sukaria pun jelas..so kalau boleh bg nas yg mgharuskan, akan aku gigit dengan geraham aku..dakwah itu luas dan hendaklah tidak langgar nas.

- setuju amat perlu berdasarkan nas. jom sama-sama cegah kemungkaran itu. ada nas `amar ma`ruf nahi mungkar` kan. MENCEGAH KEMUNGKARAN. Samada menjadi pengisi substance dari dalam atau dari luar. Kerja sama-sama. Buat kerja.

.................................

astaghfirullah...astaghfirullah...astaghfirullah

again: topiknya malam suka ria, aku tak minat orang lari fokus ni. sebab apa yang aku cakap HANYA, JIKA dan HANYA JIKA bercakap tentang malam suka ria.


cheers tono

melintangpatah said...

NEXT memakan byk masa dan tenaga, lagipun ade yg lebih awla boleh dibuat..

topik bukan malam sukaria, tapi Dakwah atas jalan-Nya..

malam sukaria sebahagian dprd topik..

off-topicnya pasal markah xleh lebih 80 dan cendol..hehehe..