Tuesday 30 December 2008

Demonstrasi Gaza di Nottingham

ahli MSM ,Faiz dan Ahmad Mustaqim antara yang mula2 hadir.

Sejak 4 hari yang lalu Gaza telah diserang bertubi2 oleh roket israel dan kematian sudah melebihi 200 (ini jangkaan kematian selepas 2 hari) .Website BBC news masih lagi meletakkan laporan Gaza di halaman utama . Semasa solat zohor semalam(29/12) Bro Saeid membaca Qunut Nazilah(Sunnah Nabi ketika umat dilanda bencana) . Selepas solat, Bro Uthman, Muslim Chaplain Uni of Notts kemudian mengkhabarkan keadaan semasa di Gaza dan memohon jemaah yang hadir untuk sama2 turun ke Old Market Square di tgh bandar Nottingham untuk demonstrasi aman di hadapan City Council khas utk Gaza. Dia kemudian menghantar sms kepada penulis untuk di'forward'kan kepada warga Malaysia. katanya "I want to see all Malaysian!". Alhamdulillah walaupun tak semua hadir namun penulis bukanlah satu-satunya warga Malaysia yang peduli.

Walaupun cuaca sangat sejuk(habis kebas jari2) namun semua yang hadir tidak luntur semangat untuk melaungkan sokongan mereka kepada warga Gaza. Laungan semangat adalah untuk menarik perhatian orang yang lalu lalang supaya aware dengan keadaan di Gaza.


Bro Uthman mengetuai chanting

Perempuan dalam gambar diatas lumpuh namun dia mampu hadir, entah berapa ramai yang sedang enak duduk di rumah masing2 memikirkan urusan hidup yang pelbagai tanpa mengendahkan orang lain. Alhamdulillah penulis tidak bersama mereka.

Perempuan ini tidak bertudung tapi semangat sungguh dia melaungkan takbir, alhamdulillah penulis nampak mujahidah dakwah hadir dan sama2 melaungkan kata2 semangat. Sememangnya mujahidah dakwah patut lebih hebat dari wanita tak bertudung ini dalam isu Palestin.
Lelaki tua di bahagian paling kiri dalam gambar diatas berketurunan Yahudi Inggeris, dia juga mengutuk serangan terhadap Gaza. Dan Sabtu ini akan berlangsung demonstrasi yang lebih besar di Central London dan pastinya group yahudi ortodoks akan tampil bersama menjayakan demonstrasi ini. Setelah hampir sejam setengah berdemonstrasi, Bro al-Fateh mengakhiri perhimpunan dengan sedikit ucapan.



Usaha yang sedikit ini jika dilakukan secara bersistem di setiap tempat di UK insyaAllah bisa menjadi satu bentuk pressure kepada MP(member of parliament) untuk membawa isu ini ke Parlimen kerana setiap yang hadir adalah orang yang layak mengundi dan pasti MPs mahu mengekalkan kerusi mereka. Friends of al-Aqsa yang diketuai oleh Ismael Patel juga membawa perkhabaran gembira semasa WinterRetreat MSM 08 tidak lama dulu. Mereka dalam rangka membuat hubungan diplomatik dengan politician UK dan hal ini akan diumumkan secara rasmi(penulis tidak pasti bila).

Menjadi harapan kita untuk melihat Liga Arab bertindak terhadap isu ini dengan lebih tegas terutama kerajaan Mesir pimpinan Hosni Mubarak. Sempadan Rafah perlu dibuka terutama dalam keadaan sekarang. Moga Allah memberi rahmat dan hidayah kepada setiap yang hadir menjayakan demonstrasi seperti ini dan moga mujahidin di sana sentiasa istiqamah dengan perjuangan. Semangat semasa demonstrasi perlu juga diterjemahkan dalam akhlak, ibadah dan muamalah. Adalah tidak enak jika hanya kuat bertempik sewaktu demonstrasi namun solat tidak dijaga.

free free Palestine!

free free Palestine!

Gaza Gaza don't you cry!

We will never let you die!

3 comments:

Tertipu lagi... said...

hurm, hoping for hosni mubarak to take action? he worries more about staying in power than to bother about our brothers and sisters in Palestine. Let's us make dua' for them. May Allah ease this test set upon them. May they keep on resisting and be patient. Ameen!

Syep said...

salam.
m not a mirian but currently stdying in curtin miri.=]
i got a kazen stdying in notts too...eh i assume u r in notts.=p
btw, i wish i cud join the gaza thingy..keep it up!

nurhidayahmahli said...

Akum...1st time aku baca...keep it up.....BOIKOT brg ..EFFECTIVE... if it is done together...ya yg sedang diusahakan...susah mok tengok demo kat kuching.......Pray hard....InsyaAllah...ada penyalesaiannya...i respect thus what u've done ....keep it up and wish u luck.Wassalam