Monday 26 January 2009

2 Face

Sebaik-baik kita pasti ada buruk dalam jiwa, seburuk-buruk manusia pasti ada baik dalam diri dia. Ini semua fitrah, pada diri manusia itu Allah kurniakan 2 jalan."...fujuraha wa taqwaha". Setiap jiwa itu ada tarikan hizb-Allah dan hizb-syaitan. Makin jauh dari islam makin kuat hizb-syaitan, makin dekat dengan islam, makin kuat hizb-Allah.(hizb = kumpulan).Sebab itu amat wajar untuk kita sentiasa merendah diri, muhasabah diri memikirkan dosa. Bersabar dan berlapang dada atas setiap ejekan dan sindiran terhadap fikrah yang kita pegang. Bagi tips kt orang lain supaya tasammuh dan bersabar sebenarnya refleks diri sendiri untuk "walk the talk". Allah benci orang yang tak buat apa yang dia cakap."kabura Maqtan 'indallah..."


Tak lama dulu sebelum exam, DS Shahidan Kassim datang melawat Nottingham di rumah abg Azman, Penghulu NMC. Bersama beliau Dr MAZA dan ust MM(Maszlee Malik). Program anjuran kelab UMNO Notts, Presidennya Sarip.

Bagi sesetengah orang, disebabkan track record buruk UMNO dan pemimpinnya, DS Shahidan pun kene sekali. Bermulalah sangkaan2, datangnya DS untuk dapatkan pengaruh balik sebab dah tak jadi MB Perlis, datang UK dengan duit rakyat, duit sapelah die bagi kt penghulu dan macam-macam lagi. Apa2 yang datang dari UMNO, semua busuk walaupun bende tu baik. Astaghfirullah.Apatah lagi kalu cara fikir macam ni datang dari kita yang ckp pasal dakwah. Nau'zubillah..

DS bersama-sama Dr MAZA dan ust MM pada hari tersebut bercerita pasal islam, tajdid dan sunnah. Tak wujud unsur-unsur kempen UMNO BN. Dan lebih best lagi DS guna 'ana enta'.(DS amik exam arab masa jadi MB dulu). Bukan nak membodek tapi yang baik kene benarkan. Tapi tak bermakna ini semua menutup mata kita untuk membuat koreksi terhadap UMNO BN."kullu bani adam khattauun..". Setiap orang buat salah, itulah insan.

Ya Allah..final semester dah stat, kekalkan aku pada jalan Rasul-Mu, jgnlah lidah dan tanganku bawa mudarat pada orang lain. Bantulah mujahidin di Ghazzah...ameen.


2 comments:

faisalzulkifli said...

smart boh nulih..hok gambo tuh bakpe ade gambo azim separuh je, sabotaj heh...

melintangpatah said...

azim watak sampingan..hahaha..